Adalah menjadi dasar Jabatan Pengairan & Saliran Negeri Melaka untuk menyediakan persekitaran kerja yang selamat dan sihat untuk semua pekerja, pelanggan dan alam sekitar.
Kami bertanggungjawab dan komited terhadap:-
Jabatan mahukan faktor keselamatan dan kesihatan diutamakan bagi setiap aktiviti dan mengamalkan cara kerja selamat. Kesihatan juga merupakan faktor penting ke arah memastikan matlamat fungsi jabatan tercapai.
Pencapaian Piagam Pelanggan Jabatan Pengairan dan Saliran (Sehingga Akhir Oktober 2019).
Bil | Piagam Pelanggan JPS | Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan | Tidak Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan | Jumlah Perkhidmatan (Bulanan) | ||
Jumlah Menepati Standard | % Menepati Standard | Jumlah Tidak Menepati Standard | % Tidak Menepati Standard |
|||
1. |
Memberi maklumbalas awal terhadap sebarang aduan dan pertanyaan awam menerusi Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) berkenaan dengan masalah sumber air seperti banjir, sungai, pantai dan saliran dalam masa dua (2) hari bekerja dan maklumbalas kaedah penyelesaian dalam masa lima belas (15) hari bekerja. |
202 | 100 | 0 | 0 | 202 |
2. |
Memberi ramalan dan hebahan amaran banjir monsun dalam masa 6 jam ke hadapan melalui laman sesawang PublicInfobanjir bagi sungai-sungai yang mempunyai model ramalan banjir. |
2 | 50 | 2 | 50 | 4 |
3. |
Memberi ulasan teknikal terhadap permohonan lengkap EIA, pembangunan dan pemajuan tanah, penebus gunaan tanah untuk sektor perumahan, perindustrian, komersial dan pertanian dalam tempoh satu (1) bulan. |
|||||
a) BPB |
0 | 100 | 0 | 0 | 0 | |
b) BPLS |
12 | 52 | 11 | 48 | 23 | |
c) BPZP |
10 | 90 | 1 | 10 | 11 | |
d) BPSAH |
48 | 100 | 0 | 0 | 46 | |
e) BSMA |
0 | 100 | 0 | 100 | 0 | |
4. |
Membekal maklumat – maklumat kepada pelanggan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja |
|||||
Data Hidrologi | 225 | 100 | 0 | 0 | 225 | |
Peta Hazard/ Peta Banjir | 7 | 100 | 0 | 0 | 7 | |
Data Lembangan Sungai | 5 | 100 | 0 | 0 | 5 | |
Data GIS | 60 | 100 | 0 | 0 | 60 | |
Data Zon Pantai | 4 | 67 | 2 | 33 | 6 | |
5. |
Memastikan ketersediaan capaian portal Jabatan adalah 95% |
99.20 | 100 | 0 | 0 | 99.20 |
Kami akan menyediakan perkhidmatan profesional dan berkualiti dalam perancangan, rekabentuk dan perlaksanaan program-program pengurusan banjir, lembangan sungai, zon pantai, saliran mesra alam serta sumber air dan hidrologi. Perkhidmatan kami berdasarkan amalan kejuruteraan terbaik dengan mengambilkira kelastrian alam sekitar, ekonomi dan sosial.
Dalam melaksanakan tugas dan fungsi berikut, kami berikrar akan:-